– Frelsen er en gave

– Frelsen er en gave

Skrevet af: Nathalie Evensen | Sted: Sao Paulo, Brasilien | Publiceret: 28. februar 2011

– Det er fantastisk at opleve fællesskab med disse mennesker, siger 21 år gamle Karin Neumann fra Novo Sarandi. Hun deltog på årets store højdepunkt på Cabreuva i Brasilien sammen med 160 andre mennesker fra Sydamerika og Europa. 

Det er ikke første gang hun har kørt 1000 kilometer for at komme til stævnet på Cabreuva. Sommerstævnet er for Karin et længeventet højdepunkt, og en stor mulighed til at blive styrket i troen. Her kan kun også have fællesskab med de andre tilrejsende. 

– Stævnerne er meget vigtige for mig. Her bliver jeg opbygget og fyldt med ny kraft til at stå synden imod i de situationer jeg møder i hverdagen, fortæller hun. 

På dette års stævne var der også nogle der tog turen fra Europa, blandt andet Maria-Cracia Manrique (21) fra Waltrop i Tyskland. Hun lærte flere menighedsfamilier godt at kende under sit ophold.

– Det har gjort indtryk på mig at se hvor glade, venlige og hjælpsomme de unge er her. Selvom mange ikke kendte os fra før, har de behandlet os som deres familie, fortæller hun efter stævnet. 

– Frelsen er en gave til os

Det gjorde et uforglemmeligt indtryk på de unge, at Eva og Kåre J. Smith og Rakel og Sverre Riksfjord kom fra Norge for at deltage på stævnet.

Stævnet begyndte lørdg med en kraftig tale af Kåre J. Smith. Han begyndte med at læse fra Efeserbrevet 2,8-10: For af den nåde er I frelst...

– Frelsen er en gave til os. Vi kommer til Jesus uden noget og han trøster os, forklarer Smith i sin tale. 

– Gud vil danne os til en gerning, og hvis han skal få det gjort i os, skal vi bevares i ydmydhed og erkendelse af, at der ikke bor noget godt i vort kød.

Smith talte videre om, at de forskellige situationer vi møder i livet, er Guds hånd, og vi skal være lydige mod ham i disse situationer.

– Uden lydighed bliver evangeliet budløst.

– Uden lydighed bliver evangeliet budløst. Dette blev et helt klart budskab gennem hele stævnet - at man skal ydmyge sig under Guds vældige hånd og erkende sandheden om sin egen synd. 

Enkelt og ligetil

Stævnestedet Cabreuva viste sig fra sin bedste side under stævnedagene. Fællesskabet blev dyrket mellem møderne, og ikke mindst under stjernene i de varme sommeraftener. 

Der blev også holdt børnemøde og ungdomsmøde udover de almindelige møder på stævnet. Budskabet der kom frem var kraftigt, vækkende, enkelt og ligetil. 

- Jeg kan give alle mine problemer til Gud!

– For hvert stævne bliver jeg mere og mere fyldt med kærlighed til vennerne i menigheden. Jeg kommer aldrig til at glemme Kåre J. Smiths formaninger, og jeg vil bruge dem i mit liv, siger Karin Neumann efter stævnet.

– Det blev specielt godt for mig, at jeg kan give alle mine problemer til Gud, og tro på Guds styrelse i alle livets forhold, siger Samuel Simoes (14), fra São Paulo i Brasilien. 

– Glæde med hjem

Der er ingen tvivl om, at stævnet knyttede bånd på tværs af menigheder og landegrænser. 

Da busserne fra Pará i Nordbrasilien og Parana i Sydbrasilien skulle køre hjemad, blev klem og afskedsord fyldt med håb, glæde og taknemlighed vækslet. 

– Jeg vil tage denne glæde med mig hjem og gøre andre glade. Velsigne dem og elske dem, sådan som jeg har hørt fra Kåre J. Smith. Ikke dømme de andre, men give agt på mig selv og på den undervisning, jeg giver. Dette vil jeg have i mit hjerte så længe jeg lever, siger Maria-Cracia, der siger hun aldrig kommer til at glemme den tid hun var i Brasilien.