Weekendtur med 110 som vil leve ordet

Weekendtur med 110 som vil leve ordet

Skrevet af: Steven Choat | Sted: Stavanger, Norge | Publiceret: 17. februar 2010

«Da bliver du himmelborger, og Davids tapre mænd, –på ny de optager kampen for fred og himmelen.»
Med denne sang skrevet af Johan O. Smith startede brødreturen for 110 personer mellem 13 og 45 år fra menigheden i Stavanger.

Helt siden 1987 er disse ture blevet arrangeret til forskellige hytter og lejrskoler i bjergene i det sydlige Norge. I år gik turen til menighedens eget landsted Solheimsdalen i Vest-Agder.
Steinar Riise var med på den første tur som seksten-årig, og har siden været et kendt ansigt på disse samvær. Han har det utvivlsomt godt og udtaler entutiastisk: 
– I begyndelsen var det Sigurd Bratlie (daværende menighedsleder, red.anm.) der var med på disse ture og en del år var brødrene fra Sørlandet også med.

 

Fællesskab

Fællesskab var noget af det, der prægede weekenden. Antageligvis fordi et af møderne mere eller mindre havde dette som tema, men også fordi det genspejlede hele atmosfæren og stemningen. Det tilhører sjældenhederne at opleve en så varieret aldersgruppe sammen i en lidt for lille hytte en hel weekend, hvor hovedsagen er at opbygges om Guds ord og få troen på et sejrende liv.
Steinar har en tydelig forklaring på grundlaget for et sådant fællesskab.
– Der er en kraft i Guds ord som giver ægte fællesskab. Når kraften bliver mindre, glider det ud i overfladisk religiøsitet forklarer han og refererer til Første Johannesbrev 1,7: «Men hvis vi vandrer i lyset, ligesom han er i lyset, har vi fællesskab med hinanden, og Jesu, hans søns, blod renser os for al synd.»
Svaret er enkelt, men sandt.
– Kundskaben selv giver ikke noget fællesskab eller broderskab. Ordet vi læser skal leves, så får vi fællesskab med hinanden, forklarer Riise.

Mange tror Gud har magt

– De aller fleste der bor på jorden tror Gud har magt, men få tror Gud kan give dig magt til at knuse Satan under dine fødder!, taler menighedsleder Kåre Smith udfra Romerbrevet 16,20 på det første møde. Han har taget turen over til Vestlandet for at styrke de tilstedeværende med Guds ord. 
– Her står der om fredens Gud som i hast skal knuse Satan. For at vi skal få denne kraft, så skal vi have en levende tro, fortsætter han, og fortæller at han græd bittert over sin synd da han var ung. Helt indtil han på et møde hørte troens ord og troen blev tændt i hans hjerte.
– Siden dengang har jeg aldrig mere været plaget af Satan. Nat blev som dag for mig! Grib denne tro, formaner han.

Glad for at elske hinanden

Flere af de tilstedeværende følger op med kraftige personlige vidnespyrd, efter at de første brødre har talt Guds ord. 
– Det styrker broderskabet, når man kan vidne til hinanden om hvad man er kommet til tro på, er der en der siger.

Mod slutningen af weekenden fortæller Steinar Riise om en ting, der har gjort indtryk:
– Vi skal være oprigtigt glade for at elske hinanden og bygge broderskabet, understreger han.