Bibelundervisning i England

Bibelundervisning i England

Skrevet af: Neil Turner | Publiceret: 16. januar 2015

Kom med til bibelundervisning i BCC Didcot og hør hvorfor det er så værdifuldt for de unge.

De bedste undervisningstimer, jeg nogensinde har deltaget i, er bibelundervisningen i Brunstad Christian Church. Lærerne er ikke unge, men alligevel fulde af energi og begejstring. Det er utroligt, hvordan de fanger alles opmærksomhed i rummet, fra den ældste deltager som er 75 år (han sneg sig ind, for han er ung til sinds), og helt ned til de yngste teenagere. Der findes nok gode lærere, så hvorfor er lige præcis disse timer de bedste?

Først skal vi selv være disciple.

I dag lærer de unge i England om omvendelse, at blive født på ny og så fortsætte med at leve som en Jesu discippel. Vor opgave som kristne er at gøre alle folkeslag til disciple. Først skal vi selv være disciple, men hvad betyder det? Der er omvendelse, som mange kan snakke om, og dåb og få Helligånden. Men en discippel skal opgive alt, gå ind igennem den trange port og følge Jesus (Lukasevangeliet 14,33). Alt dette forklares tydeligt af vores lærer - hvordan vi faktisk kan gøre det, Jesus har befalt og følge i hans fodspor som en sand discippel.

Dette er én grund til at disse bibeltimer er så interessante: alle kan forholde sig til dem. At lære om, at følge Jesus i vort liv, som apostlen Paulus og andre har gjort før os, er noget vi kan udføre i praksis. Discippelskab betyder at lære, at være lydig mod alt det Jesus har befalt os, og det påvirker alle områder i vore liv. Vi bliver mere og mere lig vor mester og lærer at elske og velsigne de andre, selv når det går imod vore tilbøjeligheder, samt overvinde kritiske og modløse tanker og så videre. Dette er områder, vi alle møder i vort daglige liv, og hvor vi kan blive forvandlet.

Han er blevet god til at leve det..

Efter en af bibelundervisningstimerne spurgte jeg læreren, om hvordan han havde lært at forklare ting så godt, da jeg vidste, at han ikke havde været på bibelskole eller universitet for at studere til lærer. Han sagde, at «Det hjælper når det er klart for ens egen del.» Så gik det op for mig. Han er nu over 70 år gammel, og har levet dette liv siden sin ungdom, en mandsalder i læring. Det er derfor han er så god til at lære fra sig – han er blevet god til at leve det.

 

Billedgalleri