En gavepakke

En gavepakke

Skrevet af: I. M. Larsen | Sted: Oslo/Follo, Norge | Publiceret: 29. maj 2012

I Brunstad Christian Church er det normalt at organisere bibelundervisning for de unge på ca. femten år. Søndag den 13. maj blev 31 femtenårige fra Oslo og Follo fejret af hele menigheden.

– I har fået en helt speciel mulighed, åbner menighedens forstander Kåre J. Smith budskabet, han har på hjerte til de unge. - I har fået muligheden til at få et liv med Gud, få del i Kristi dyder og siden få et evigt liv sammen med Jesus og de hellige!

Fra barn til voksen

Mange kulturer og traditioner over hele verden markerer overgangen fra barn til voksen. I flere kristne traditioner gøres dette med konfirmation. I Brunstad Christian Church praktiseres der ikke barnedåb, og dermed ikke traditionel konfirmation af de femtenårige, men da dette er en vigtig alder, hvor de unge begynder at stå på egne ben, organiseres der ofte bibelundervisning for netop denne gruppe. Andreas og Carl Wilhelm er to af 31 unge i menigheden i Oslo og Follo, der lige har fuldført bibelundervisningen.

15-årsalderen er en vigtig alder, hvor de unge skal begynde at tage sine egne valg. Brunstad Christian Church organiserer derfor bibelundervisning for netop denne gruppe.

– I ca. et halvt år har vi været med til bibelundervisning, fortæller Carl Wilhelm. Hver anden torsdag har alle vi, som er 15 år været sammen og lært en masse nyt om bibelen.

Det er Milenko van der Stall, der har vejledet de unge igennem bibelundervisningen. Han kan fortælle, at de unge siden oktober har været igennem ni centrale temaer over ca. tolv torsdagsaftener. Festen denne søndag er en højtidelig og festlig afslutning på denne periode.

Vigtige valg

– De unge er jo i en meget vigtig alder, hvor de skal begynde at tage ansvar for sine egne valg, siger van der Staal, før han tillægger at bibelundervisningen er som en gavepakke, de unge kan tage med sig ind i de voksnes rækker. - Vi vil gerne give dem det bedst mulige grundlag for at kunne tage reflekterede og gode valg. Som kristne har vi jo det evige for øje og ønsker for vore unge, at de skal få muligheden til at tage valg, der har betydning for evigheden.

Som kristne har vi jo det evige for øje og ønsker for vore unge, at de skal få muligheden til at tage valg, der har betydning for evigheden.

Van der Staal har arbejdet med bibelundervisnngen i mange år allerede, og erfarer at en del af dette kan være svært for de unge at forstå.

Alligevel oplever jeg, at de unge er oprigtigt interesserede. Det er naturligvis en stor glæde at mærke. De viser virkelig et engagement, selv de med mest energi, der har svært ved at koncentrere sig.

Guds ord i praksis

Van der Staal har indtryk af, at meget af denne interesse skyldes den godhed og kærlighed, de møder fra mennesker omkring sig, som lever efter Guds ord. - At de oplever at Guds ord ikke er noget teoretisk - men noget livsnært, hvor de kan genkende sig selv.

- Jeg prøver derfor også at bringe undervisningen ned på det praktiske plan. Vi snakker om situationer de kan opleve i skolen eller hjemme, og ellers hvor Guds ord kan bruges i de praktiske dagdagshændelser.

Vi snakker om situationer de kan opleve i skolen eller hjemme, og ellers hvor Guds ord kan bruges i de praktiske dagdagshændelser.

Mere end bare «tør lære»

Bernt Stadven (80), der har levet hele sit liv for Gud, har også noget på hjerte til de unge. Han er optaget af, at kundskaben ikke må forblive en «tør lære», men at alle må opleve, at ordet bliver levende. - Der skal et nyt hjerte og en ny ånd til, siger han, idet han refererer til versene i Ezekiels Bog 36, 26 og 27. Jeg giver jer et nyt hjerte og en ny ånd i jeres indre. Jeg fjerner stenhjertet fra jeres krop og giver jer et hjerte af kød. Jeg giver jer min ånd i jeres indre, så I følger mine love og omhyggeligt holder mine bud. 

Efter gode, opmuntrende ord og formaninger fra både ældre og unge, der har omsorg for flokken som blev fejret, kunne de unge også selv udtrykke noget af det, de havde på hjerte. Det er tydeligt at bibelundervisningen har gjort indtryk.

– Jeg forstår mere af Guds ord, og budskabet vi hører i menigheden nu, udtrykker Andreas.


– Jeg forstår mere af Guds ord, og budskabet vi hører i menigheden nu, udtrykker Andreas. Carl Wilhelm er enig. - Jeg synes det var sjovt og spændende at lære mere. Der var meget, jeg ikke kunne fra før.

– Det er også en hjælp for mig at lære, at Jesus kunne sejre over synden. Vi har både lært, at han kunne det, og hvordan han gjorde det - så kan jeg også gøre det. Tænk hvis vi selv skulle finde ud af det igen, tillægger Andreas.