5 ting at takke for – uanset hvad

5 ting at takke for – uanset hvad

Skrevet af: Janne Epland | Publiceret: 12. oktober 2015

Livet er ikke altid en dans på roser. Nogle dage går alt galt, og følelserne er på bund. Andre gange skinner solen, og livet er godt. Men du som lever for Gud kan altid være taknemlig – uanset hvordan du føler dig. Og måske kan det også vende om på dagen?

«Sig tak under alle forhold; for dette er Guds vilje med jer i Kristus Jesus Første Thessalonikerbrev 5,18

Det der er så specielt med taknemlighed er, at denne type tanker har en helt unik effekt på os. Kritik, klagen og tungsind har ikke andet valg end at flygte fra en sådan person, som vælger at takke i selv det værste regnvejr. Er det ikke et nyttigt våben at have med sig i livet?

Du har virkelig noget at være taknemlig for, lige meget hvordan situationen er, eller hvordan du føler dig. Læs videre for at finde ud af, hvad det er!

1. Du har fået liv!

Du lever. Det er ingen tilfældighed. Gud bestemte, at lige præcis du skulle leve på jorden et stykke tid, og han gav dig muligheden for at leve et godt og rigt liv. Den som lever efter Guds vilje med sit liv oplever, at det netop er sådan, det er!

Ikke nok med at han gav dig liv, han har også givet gode råd og retningslinjer om, hvordan du bør leve det. Der behøver ikke være nogen tvivl om dette. Det er bare at åbne bibelen for at finde Guds love, og hver eneste af dem er 100 % sande og aktuelle. «Den som velsigner skal trives.» Ordsprogenes Bog 11,25. «Den, som vil elske livet og se lykkelige dage, han skal vogte sin tunge for ondskab Første Petersbrev 3,10.

Lige meget hvor du bor, hvor du rejser hen, og hvad du laver, så er Gud der. For dig.

Tænk at Gud gjorde sig al denne møje for din skyld. Han elsker dig så højt, at han gav dig liv, et smukt sted at leve det (jorden) og hans egne fuldkomne love at leve efter. Det er noget at takke for.

2. Du er aldrig alene

Det er let at føle sig alene i en susende travl og ofte overfladisk verden. Alle har nok været ude i den følelse af, at ingen forstår, ingen kender dig, alle er egentlig ligeglade. Følelsen af ikke at passe helt ind. Så kan du trøste dig med, at du altid har en ven, en støtte og en far som er med dig. Lige meget hvor du bor, hvor du rejser hen, og hvad du laver, så er Gud der. For dig. David skriver om dette:

«Du ved, om jeg sidder eller står, på lang afstand er du klar over min tanke; du har rede på, om jeg går eller ligger, alle mine veje er du fortrolig med Salmernes Bog 139,2.

Gud følger med dig, han styrker dig. Han elsker dig, og derfor lader han dig aldrig være alene. Det er trygt at bo i hans arme. Der er noget at takke for.

3. Du kan glæde dig i prøvelserne

Ingen går smertefrit igennem livet. Når der kommer vanskelige situationer, kan du måske blive fristet til at tvivle på, at Gud ved det bedste for dig, siden han lader dette ske med dig. Sandheden er, at det netop er derfor, du kommer i prøvelser – for at få del i guddommelig natur.

Gud ved, lige hvad du har brug for, og han hjælper dig hele vejen igennem!

Gud ved lige hvilke situationer, du har brug for for at blive uddannet til himmelen. Hvis du vælger at tro på dette, så kan du glæde dig midt i en menneskeligt set vanskelig tid. Det som andre mennesker bekymrer sig om, stresser med og bliver bitre over, kan tvært imod blive til frelse for dig. Du finder dig selv og din egen vilje og bliver let færdig med synden i din natur. Guds gode frugter kommer frem i stedet! Så er der god grund til at glæde sig i prøvelsen – fordi den fører mig nærmere himmelen.

«Mine brødre, I skal kun regne det for glæde, når I kommer ud for prøvelser af forskellige slags Jakobsbrevet 1,2

Tænk at du har grund til at glæde dig over det, som andre mennesker ser på som en byrde. Gud ved, lige hvad du har brug for, og han hjælper dig hele vejen igennem! Det er noget at takke for.

4. Du er elsket svimlende højt af Gud

«For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv Johannesevangeliet 3,16.

Dette vers kan du tage til dig helt personligt. Gud tænkte på dig, da han sendte Jesus, sin elskede søn, ned til jorden for at blive et menneske, for at du skulle blive frelst. Ved Jesus fik du muligheden til fuld tilgivelse for al den synd du har gjort, og at starte på nyt. Du fik muligheden for at leve som ham, som Jesus selv, frigjort fra synden! (Romerbrevet 6,22) Jesus vil så gerne have brødre og søstre, der er som ham selv – de som går samme vej og søger Guds vilje i alle ting.

Gud elskede os så højt, at han ikke ville lade os leve i synd længere. Han ofrede sin egen søn, Jesus, og købte os dermed ud fra syndens slaveri. Det er noget at takke for.

5. Du har et fantastisk fremtidshåb

Du kan glæde dig til fremtiden! Når du har givet hele dit liv til Gud, sammen med din egen vilje, så har du et enormt håb for både dette liv og ikke mindst evigheden.

En dag skal du møde din kære Jesus igen - som din bror. I himmelen skal du møde de andre som levede samme discipelliv som dig, og du skal feste med dem i himmelen! Derefter skal du være med på den nye jord og leve i en ny verden, hvor Guds egen Ånd er til stede, og synd ikke er mere. Alt på den nye jord sker i tro, håb og kærlighed. (Johannes Åbenbaring 21,1-3, Første Korintherbrev 13,13)

Du kan glæde dig til fremtiden!

Hvis du har taget imod dit kald og lever for Gud her på jorden, så kan du med forventning se frem til den dag, du skal være med Jesus, når han henter sine brødre og søstre. Tænk at være udvalgt til noget som dette! For et håb! Det er noget at være taknemlig for.