Elsker du Jesus nok til at dele denne artikel?

Elsker du Jesus nok til at dele denne artikel?

Skrevet af: Nellie Owens | Publiceret: 15. februar 2016

«Del dette indlæg hvis du elsker Jesus.» «Klik ‘synes godt om’ hvis du er taknemlig for, hvad Jesus har gjort for dig.» «Tag nogen hvis Jesus har frelst dig!»

Der ligger udtryk som dette spredt over hele internettet. De dukker op som annoncer, indlæg på sociale medier og netsidekampagner. Og de lokker kristne læsere til at kommentere, dele og like og sprede et evangelium om «kærlighed» og «tilgivelse».

Personligt elsker jeg Jesus. Jeg elsker ham af hele mit hjerte. Han har faktisk frelst mig, og det er jeg meget taknemlig for. Men jeg kan ikke andet end føle, at der er noget som mangler i sådanne appeller.

Hold mine bud

Jesus selv fortæller os interessant nok nøjagtigt, hvad vi skal gøre for at bevise vor kærlighed til ham. Og det indebærer ikke at «dele» eller «synes godt om» eller «reposte». Han siger: «Elsker I mig, så hold mine bud.» Johannesevangeliet 14,15.

At holde Jesu bud betyder at vi er lydige imod hans ord; at vi gør det, han siger. Når Jesus for eksempel siger, «Døm ikke», (Matthæusevangeliet 7,1) skal vi lige præcis gøre dét: stoppe med at dømme! Vor kærlighed til Kristus er ikke bevist, hvis vi afstår fra at udtale et fordømmende ord eller to. Den er bevist, når vi gør en bevidst indsats for helt og holdent at afstå fra at fordømme andre i vort hjerte og sind!

Ligeledes, når Jesus siger, at vi skal holde vore hjerter rene med al iver (Matthæusevangeliet 5,21-30), så skal vi høre på hans ord! Vi kan ikke være halvhjertede, når det gælder seksuelle lyster, had, at dømme, eller noget andet som vil skille os fra Gud. Vi skal tage en kamp op; vi skal kæmpe, sådan at vi holder Jesu bud i vore egne liv. Dette betyder, at der skal lyde et klart og rungende «Nej!» i vore hjerter mod alt som er urent.

Ikke alle kommer ind i himlenes rige

Jesus siger, «Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders viljeMatthæusevangeliet 7,21.

Jeg tænker på, hvad disse ord betyder i dagens sammenhæng. På mange måder virker det, som om kristendommen er blevet vandet ud. Mange mennesker råber «Herre, Herre!». De registrerer deres religion på Facebook som «kristen», abonnerer på daglige bibelvers og nævner måske til og med Jesus et par gange i pauserummet.

Men, hvor mange mennesker har en levende interesse i at opnå Guds vilje med livet? Hvor mange holder faktisk hans bud? Hvor er den sande kærlighed til Kristus, den kærlighed, der ofrer sit eget?

Mere end et «like»

For min egen del ser jeg, at sand kristendom og en sand kærlighed til Kristus kræver noget meget mere, end bare at erkende, at Jesus var «en fin fyr». Fordi sandheden er, at Jesus gav sit liv for mig. Han udøste sit dyrebare blod, sådan at jeg kunne blive frelst fra min egen synd. Det fungerer ikke at sige, at jeg elsker Jesus, hvis jeg overser hans ord, og hvis jeg ikke følger hans eksempel i at ofre min egen vilje. At gøre det ville være hykleri.

«Og dette er kærligheden, at vi lever efter hans budAndet Johannesbrev 1,6.

Vi beviser ikke vor kærlighed til Jesus, når vi «liker» et billede, eller selv når vi sukker «Ja!» og «Amen!» for noget der var lidt opmuntrende. Vi beviser vor kærlighed til Kristus, når vi holder hans bud, når vi er lydige mod hans ord og ånd i vore liv og daglige situationer. Dette er ægte kærlighed, og er den eneste virkelige beundring og kærlighed, som Jesus ønsker.