“Jeg er opstandelsen og livet”

“Jeg er opstandelsen og livet”

Skrevet af: Tony Jackson | Publiceret: 24. februar 2011

Da Jesu ven Lazarus døde, sagde hans søster til Jesus: “Jeg ved, at han (Lazarus) skal opstå ved opstandelsen på den yderste dag.” Jesus svarede med disse ord: “Jeg er opstandelsen og livet”. Johannesevangeliet 11:24-25 

Opstandelse betyder ‘at stå op fra de døde’. Jesus måtte have oplevet døden for at kunne sige disse ord, men han så levende ud for hans omgivelser. Hvilken død var det så Jesus oplevede?

Egenviljen skal dø

Tidligere i Johannesevangeliet læser vi, “Min mad er at gøre hans vilje, som har sendt mig, og fuldføre hans værk.” Kap. 4:34. “Jeg søger ikke at gøre min egen vilje, men hans vilje, som har sendt mig.” Kap. 5:30. “For jeg er kommet ned fra himlen, ikke for at gøre min egen vilje, men hans vilje, som har sendt mig.” Kap. 6:38. Jesus gør det meget klart, at han ikke gjorde sin egen, men sin faders vilje. Dog måtte Jesus have haft en vilje, der var i opposition med sin faders; og denne egenvilje skulle nægtes indtil det nåede døden. Så ved at gøre faderens vilje blev Jesus ét med sin fader. Det betyder, at han fik guddommelig natur, og hans liv blev det mest velsignede nogensinde levet her på jorden.

Vi behøver ikke at vente til den sidste dag for at opleve opstandelsen.

Gennem sit svar til Martha, sagde Jesus at opstandelsens kraft kan opleves mens vi lever her på jorden. Vi behøver ikke at vente til den sidste dag for at opleve opstandelsen. Ved levende tro på Jesus kan vi også opleve et liv som ham, hvor vi ikke behøver at synde bevidst.

Oprejst til Jesu lighed

Vor tro bliver altid prøvet, om den er ægte. Som mennesker er vi hurtige til at reagere ifølge vor egen opfattelse og forståelse. Martha erklærede Jesus for at være “… Kristus, Guds søn, ham som kommer til verden.” Johannesevangeliet 11:27. Så snart Jesus havde fjernet stenen fra Lazarus' grav, var det den samme Martha der svarede, “Herre, han stinker allerede; han ligger der jo på fjerde dag,” vers 39.

“Har jeg ikke sagt dig, at hvis du tror, skal du se Guds herlighed?” (Joh. 11,40)

Så hurtigt reagerer vor naturlige forståelse og opfattelse. Jesus sagde til hende: “Har jeg ikke sagt dig, at hvis du tror, skal du se Guds herlighed?” Så oprejste Jesus Lazarus fra de døde.

Dette er faktisk et billede af den opstandelse Jesus snakkede om fra hans eget liv, og som vi også kan opleve. Vor menneskelige opfattelse vil sige “Hvordan oprejses de døde? Og hvilken krop har de?” Vi kan svare i tro: “Tåbe! Det, du sår, får ikke liv, hvis ikke det dør.” (Første Korintherbrev 15:36). Det er sikkert, at hvis vi dør ifølge kødet - ved at nægte vore lyster og begæringer adgang til det dør - skal vi blive opstå i Jesu lighed. I stedet for dødens stank fra vor menneskelige natur - kødet - bliver vi en livgivende ånd, der dufter af liv. “Og ligesom vi har båret det jordiske menneskes billede, skal vi også bære det himmelske menneskes billede,” vers 49.

Paulus oplevede Jesus “og hans opstandelses kraft og lidelsesfællesskabet med ham, så jeg får skikkelse af hans død,” Filipperbrevet 3:10. Må dette også blive vort vidnesbyrd og vor oplevelse!