Oplever du åndelig sult?

Oplever du åndelig sult?

Skrevet af: Eva Janz | Publiceret: 10. juni 2016

Hvor vigtigt er det at læse Guds ord?

Dette er et meget godt spørgsmål. Er det virkelig så vigtigt at læse Guds ord? Ved vi ikke nok; har vi ikke hørt nok igennem årene?

Vi kan lige så godt spørge, om det virkelig er så vigtigt at spise. Har vi ikke spist nok? For vor naturlige krop er det ikke nok bare at spise engang imellem, for eksempel en gang hver søndag. Vi ville have lidt af sult! På samme måde er det absolut vigtigt og nødvendigt at ernære os med Guds ord hver dag, så vi kan blive styrket i vor ånd og udvikle os og vokse på en sund måde, i henhold til Guds vilje. Ellers lider vi hurtigt af åndelig underernæring og viser tegn på åndelige sygdomme.

Hvor er vor længsel og hunger efter Guds ord? Det bør være sådan, at vi har brug for det, frem for alt andet.

Guds ord er en nødvendighed

Tænk på Jobs holdning i Det gamle testamente. I Jobs Bog 23,12 siger han: «...uden at bryde de bud, han gav, de ord, han talte, [I nogle oversættelser står der «Fremfor nødvendig mad …»] Ikke mærkeligt at Job var den mand, han var! Hvor er vor længsel og hunger efter Guds ord? Det bør være sådan, at vi har brug for det, frem for alt andet.

«For Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd; det trænger igennem, så det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben og er dommer over hjertets tanker og meningerHebræerbrevet 4,12. Vore naturlige tilbøjeligheder er at passe på vor egen vilje, vore ønsker og fordele. Vi har derfor behov for Guds sværd for at se, at der ikke er noget som er værd at passe på i vort kød (Romerbrevet 7,18). Guds ord kan give os den hjælp, vi har brug for, for at fornægte vore lyster og blive forvandlet.

Det er kun igennem Guds ord, at vi kan lære Guds vilje og plan for vore liv at kende – det som er ham til behag. Guds ord er vor livslinje, den hjælp vi behøver for at sejre over synden i vort kød og fordærvelsen, der kommer af at følge vore lyster. Hvordan kan vi lære at gøre det, uden den livsnødvendige undervisning der kun findes i bibelen? Gennem lydighed mod det som står skrevet der, bliver vi forvandlet og klargjort til Guds rige – som jo er hele pointen med vor eksistens her på jorden.

Med Guds ord i vort hjerte til at lede os finder vi vejledning og støtte til et evigt liv i Guds rige.

Salmerne taler ofte om en længsel efter Guds love, hans forskrifter, hans ord. «Dine ord er en lygte for min fod, et lys på min sti (Salmernes Bog 119,105). Med Guds ord i vort hjerte til at lede os finder vi vejledning og støtte til et evigt liv i Guds rige.

Valg

Men vi kan sige: «Livet er så travlt; jeg har ikke meget tid til at læse.» Lyder det bekendt? Lad os indse det: Hvis vi er ærlige mod os selv, er det et spørgsmål om prioritering! Vi får tid til det, der er vigtigt for os, ikke sandt? Hvor meget tid bruger vi vel ikke på telefonen, på computeren eller på at spille videospil, osv.? Men når Ånden minder os om at tilbringe tid med Guds ord, virker det som om, der er for meget arbejde. «Jeg er for træt.» Eller vi kommer pludselig på noget «vigtigere», som vi skal gøre.

Satan kan få hvad som helst til at lyde fornuftigt. Han bruger hvilket som helst trick eller undskylding, for at holde os fra at læse Guds ord. Han vil hellere, at vi ikke lærer Guds hjerte at kende; at vi aldrig finder Guds vilje for vore liv. På den måde kan han lettere bedrage os og snyde os til at leve for os selv og aldrig komme til et liv med Gud. På den måde kan han styre vore liv, selvom vi aldrig indser det selv. Det betyder ikke, at hobbyer eller andre aktiviteter er «dårlige», men det er et spørgsmål om at prioritere rigtigt og tage de rigtige valg. Tiden er dyrebar, og vi skal sørge for, at vi bruger den til vor største fordel.

Des mere vi læser Guds ord, des mere vil vi læse; des mere vi beder, des mere vil vi bede.

Købe tid

«Se derfor til, hvordan I lever, ikke som uvise, men som vise. Brug det gunstige øjeblik, for dagene er ondeEfeserbrevet 5,15-16.

Når vi køber noget, koster det os noget; vi skal betale for det med noget, der er dyrebart for os. Det kan være, at vi, for at lære Guds ord at kende, skal opgive noget som vi af naturen ikke vil opgive. Det kan være, at vi skal ofre noget for at tage de rette valg om vore prioriteringer.

Men hvis vi er trofaste til at gøre det, tager det ikke lang tid, før vi får «appetit» for Guds ord. Des mere vi læser Guds ord, des mere vil vi læse; des mere vi beder, des mere vil vi bede. Vi begynder at hungre og tørste mere og mere efter det. Vi ser, at vi har brug for det; vi har brug for sværdet i ordet for at fornægte vore lyster, så vi kan leve et liv der er til behag for Gud. Vi har brug for trøsten og opmuntringen i Guds ord til at løfte vore øjne og se vor evige fremtid.

Tiden er vort liv! Lad os tage bevidste, kloge beslutninger om at bruge vor tid lønsomt, at forberede os for evigheden i Guds rige. Vi har fået en fri vilje til at vælge vore prioriteringer, men med det følger også et stort ansvar. Lad os vælge at ernære os med Guds gode ord, og det vil føre os på vejen der gavner os i al evighed.