Daglige ting, evig betydning

Daglige ting, evig betydning

Skrevet af: Bessie Wong | Publiceret: 21. september 2012

Da Ninni forstod, hvad det virkelig ville sige at følge Jesus, blev hendes dagligliv mere interessant og meningsfyldt, end hun nogensinde havde forestillet sig.

25-årige Ninni Nordström fra Finland kan tydeligt huske, da hun blev født på ny, og den dybe og store glæde hun oplevede.

“Jeg studerede på universitetet på det tidspunkt. Og engang spurgte en pige fra min klasse mig, om jeg var forelsket, eller om jeg havde fundet en kæreste, fordi jeg så så glad ud!” Ninni kan ikke lade være med at grine, mens hun fortæller dette. “Jeg sagde ikke så meget på det tidspunkt, men jeg tænkte for mig selv: ‘Faktisk har jeg set noget meget større. Jeg har fundet Jesus!’"

At finde Jesus

I lang tid havde Ninni haft det sådan, at noget skulle ændres i hendes liv. “Alt det jeg gjorde, gjorde jeg kun for mig selv: jeg arbejdede for mig selv, studerede for mig selv, og jeg lavede mad og handlede ind til mig selv…” Hendes dagligliv manglede mening, og hun følte sig hele tiden tom indeni.

Hvis Jesus kommer i dag eller i morgen, tager han ikke mig med!

Mens hun studerede i Hamar, Norge, hjalp nogle samtaler med en kristen ven Ninni til at indse, hvad hun havde manglet. De samtalte meget og kristen tro og de sidste tider. En tanke begyndte at gå op for hende: “Hvis Jesus kommer i dag eller i morgen, tager han ikke mig med sig!”

Så vidste hun, hvad der skulle gøres.

Hvem er han?

Ninni omvendte sig radikalt til Gud, og fast bestemt vendte hun sig bort fra alt det, hun vidste var forkert. Hun fik sand fred i sit hjerte, og hun kunne smile med lettelse velvidende om, at der ikke var mere, der var skjult for Gud. Ninni var klar til at finde Guds vilje og leve ifølge den. Men hun vidste ikke, hvor hun skulle starte; hun kunne ikke finde ud af, hvem Jesus var.

“Nogle mennesker sagde, at Jesus var en Gud, nogle sagde, han var en mand, nogle sagde, han var en mellemting,” havde Ninni hørt. Og hun vidste ikke, hvad hun skulle tro. Hun bad og søgte grundigt, og til sidst besluttede hun sig for at gøre præcist som bibelen beskrev, og se hvad det ville lede til.

Ninni hørte om Helligånden fra nogle af hendes kristne venner, og indså at hun manglede dette i hendes liv. Hun bad for, og modtog Helligånden, og pludselig var det som om sandheden i Guds ord begyndte at gå op for hende. En af de ting hun så var, at:

“Jesus var et menneske ligesom os, og han blev prøvet og fristet ligesom os. Men han gjorde ikke synd, han gjorde altid Guds vilje i stedet.

Et sådant rigt liv

Det var da, at Ninnis hjerte næsten flød over af intens lykke! “Jeg var så glad, fordi jeg fik en opskrift på, hvordan jeg kunne leve ifølge Guds ord.” Hendes ansigt stråler, idet hun husker hvordan det føltes. “Det blev så klart, at jeg bare skulle gøre, ligesom Jesus gjorde, fornægte mig selv og gøre Guds vilje. Så kan jeg følge Jesus.”

Livet handler ikke længere kun om de materielle ting, maden hun spiser og bøgerne hun læser. Men det er bare blevet mere og mere interessant, fordi Ninni fandt en evig betydning i mange daglige detaljer, hun aldrig havde betragtet som væsentlige før!

Det blev så klart, at jeg bare skulle gøre, ligesom Jesus gjorde, fornægte mig selv og gøre Guds vilje.

“Jeg er den type person, som let bliver stresset—for eksempel over eksamener. Så når jeg blev fristet til at bekymre mig om eksamener, kunne jeg lære at tro på Guds ord og blive fri fra bekymringer,” kan hun huske. “Jeg delte hus med andre studerende og kunne blive irriteret, når andre ikke gjorde deres opgaver. Så opdagede jeg, at jeg kunne fornægte mig selv og også blive fri fra irritation!” Hun var så glad for at opdage, at hun kunne gøre Guds vilje og komme fri fra synden, selv i disse små ting i livet. “Livet bliver så rigt!” udbryder hun.

Tid “i himmelen”

Ninni begyndte at deltage på møder i Brunstad Christian Church og fandt mennesker med den samme tro. Alt hun ønskede var at læse i bibelen og have åndelig fællesskab med kristne venner. “Det var det bedste jeg vidste,” følte hun. Alt virkede så let i forhold til fortiden. På dage hvor hun følte sig fysisk træt, var det som om hun modtog ny kraft til at være en ny person, når hun deltog på aktiviteter og frivilligt arbejde i menigheden. “I et halvt år var det som om, jeg var i himmelen,” griner hun. Faktisk var hun så begejstret over sin frelse, at hun næsten glemte, at hun havde praktiske ting at ordne. Hun indrømmer, at det næsten var et mirakel, at det gik godt med hendes studier det år.

Senere oplevede Ninni tider, der var mindre behagelige for hendes følelser: Gud ledte nogle ting i hendes liv på andre veje, end hun havde forventet. Hun skulle kæmpe imod anklageren - Satan - som prøvede at minde hende om tidligere fejl. Og nogle gange skulle hun kæmpe imod negative følelser, der ville drukne hende og aflede hende fra hendes himmelske kald.

Hun har også indset, at hun skal fortsætte med at lyde Guds vilje og holde fast på troen i hendes evige håb, ligemeget hvordan hendes følelser forandrer sig. Når lydighed bærer frugt i form af guddommelige dyder, resulterer det i endnu dybere lykke, oplever Ninni.

Dog var starten, da Ninni lærte Jesus at kende, slet ikke mindre vigtig end noget andet udviklings-stadie, som kristne går igennem. Disse tider var som en gave fra Gud, der bekræftede hendes valg, og som gav hende en mægtig start på sit kristenliv. Hun er overbevist om, at dette er et livslangt løb, der efterhånden fører til fuld modenhed i Kristus og til sidst, evigt liv!