En ukendt Jesu Kristi “soldat”

En ukendt Jesu Kristi “soldat”

Skrevet af: Barry Couts | Sted: Urbana, Ohio, USA | Publiceret: 25. juni 2013

Mors dage med et “behageligt” liv fik brat en ende, da far blev dræbt i en tragisk bilulykke. Igennem alt er hun forblevet trofast og har båret vanskelighederne, som en sand Jesu Kristi soldat.

De fleste lande bygger monumenter for de faldne soldater efter en krig. Disse monumenter skal ofte ære de “ukendte” soldaters offer.

Kristne er også krigere, der kæmper imod synden og Satan. Mange lever stille, ubemærkede liv. Denne artikel er skrevet for at ære sådan en ukendt soldat, min mor, Mrs. Mozelle Couts, mens hun stadig lever.
Igennem ubeskriveligt vanskelige situationer er hun forblevet trofast og har båret vanskelighederne, som en sand Jesu Kristi soldat. Andet Timotheusbrev 2:1-4.

En ædel kristen

Mit navn er Barry Couts, jeg bor i Urbana, Ohio, og jeg er medlem af den lokale Brunstad Christian Church. Jeg er afro-amerikaner—mine forfædre blev transporteret fra Afrika til Amerika for at lave slavearbejde. Når det gælder social status, var vi helt i bunden, men min mor, som jeg skriver om i dag, er den ædleste kristne person, man kan finde.

Når det gælder social status, var vi helt i bunden

Mor blev født i 1923 i Bellefontaine, Ohio. Hun havde tolv søskende, fire brødre og otte søstre, og hun var midterst i flokken. Min mor havde ingen uddannelse. Hun gik ud af skolen i 8. klasse, så hun kunne arbejde og hjælpe sine forældre med at forsørge familien. Min far, Edward Harry Couts, giftede sig med mor, lige før krigen i Korea begyndte. Kort tid efter de giftede sig, meldte far sig til den amerikanske hærs infantari, og var soldat under krigen i Korea. Jeg kan huske, at min mor har fortalt mig historier, om de breve han skrev til hende, mens han var udstationeret i Korea. 

Min far var uddannet trykker, og han havde en lille trykke-forretning bag vores hus. Min mor hjalp ham med at lave forretningskort og kirkeinformationer, osv. De var ikke rige, men de var i stand til at leve et behageligt liv. En dag i 1956 fik mors dage med et “behageligt” liv fik brat en ende, da far blev dræbt i en tragisk bilulykke. Min mor var gravid i tredje måned med mig, da far døde.

Fuld tillid til Gud

Mors sande kristendom blev synligt igennem den måde, hun tog sine prøvelser på som en uuddannet afro-amerikansk enke, der havde det hårdt, men alligevel levede i tro, igennem de sværeste af livets situationer. Mor var en dybt dedikeret kristen; han havde fuld tillid til Gud, som gav spurvene mad og påklædte liljerne. Hun var en bønnens kvinde, som kom til Gud med alle sine behov.

Mor havde fuld tillid til Gud, som gav spurvene mad

I starten af 1970erne var der en vækkelse iblandt de kristne i Urbana, Ohio, hvor jeg gav mit liv til Gud og blev en Jesu Kristi discippel. Gennem forkyndelsen fra et af de ledende medlemmer i Brunstad Christian Church, blev vi introduceret til et dybere liv i Gud, og mor og jeg fandt vort hjem her.

Efter fars død oplevede mor Salmerned Bog 68:5 på første hånd—Gud er virkelig enkernes og de faderløses Gud. Igennem vor barndom og ungdom oplevede vi også salmisten Davids ord: den retfærdige bliver aldrig forladt, og vi skulle aldrig tigge efter brød. Efter fars død arbejdede mor ekstremt hårdt, dog muntert og utrætteligt, for at sikre sig, at alle hendes børn havde alt det, de havde brug for, ikke mindst for at få os igennem college. Gud sørgede for arbejde; for eksempel arbejdede hun for fremtrædne virksomhedsejere i Urbana, Ohio, hvor hun passede børn, gjorde rent, vaskede tøj, osv. Andre gange arbejdede hun for en caterer, der lavede mad til fester og samlinger, og der serverede min mor maden. Det var ekstra godt, når hun havde rester med hjem, for eksempel kvalitetsmad, som pålæg og fisk.

En velsignet fredsstifter

Min mor priste Gud både ofte og spontant. Ordene “tak, Jesus” flød over hendes læber i hendes normale dagligliv. Hun har levet sit liv som en velsignet fredsstifter, og har i os nedlagt en frygt og ærbødighed for Gud, og respekt for andre mennesker.

Ordene “tak, Jesus” flød over hendes læber

I 2006, da mor var 83 år gammel, havde hun en blodprop i sit ben. Det forårsagede et sår, som ikke ville hele, og mors ben blev amputeret over knæet. Nu er hun næsten 90 år gammel. Hun bor stadig alene i det hjem, hvor hun opdragede os, med minimal assistance. Hendes ansigt lyser, som det dybt taknemlige og herlige Jesu liv stråler frem fra hende. Andet Korintherbrev 4:10,11.

Jeg har aldrig, selv ikke som en sjælden undtagelse, hørt min mor klage. Hun er indbegrebet af verset i Første Thessalonikerbrev 5:18, “sig tak under alle forhold; for dette er Guds vilje med jer i Kristus Jesus.”

I slutningen af sit liv gav apostlen Paulus en af de modigste, mest kraftige og fortællende vidnespyrd nogensinde: “Jeg har stridt den gode strid, fuldført løbet og bevaret troen. Nu har jeg retfærdighedens sejrskrans i vente, som Herren, den retfærdige dommer, på den dag vil give mig – og ikke mig alene, men alle dem, som har glædet sig til hans tilsynekomst.” Andet Timotheusbrev 4:7-8. Dette vidnespyrd er også min mors. Må enhver Kristi soldat leve på en sådan måde, at de kan sige det samme!