– Jeg brænder for evangeliet!

– Jeg brænder for evangeliet!

Skrevet af: Trond Eivind Johnsen | Publiceret: 2. september 2015

Rudolph er midt i trediverne og kommer fra Pretoria i Sydafrika. For mange lyder Afrika som et eksotisk og spændende sted, men Rudolphs livshistorie er ikke fyldt med utrolige historier eller specielle oplevelser. Det eneste han ønsker at fortælle mig om, er evangeliet der er blevet så værdifuldt for ham.

– Jeg hedder Rudolph, og jeg kommer fra Pretoria i Sydafrika. Og jeg brænder for evangeliet!

Det var noget af en måde at introducere sig på, så jeg spørger efter en forklaring. Hvad er dette evangelium, og hvorfor brænder han så meget for det?

Evangeliet gør dig glad. Altid glad! Gør dig taknemlig. Altid taknemlig!

– Evangeliet gør dig glad. Altid glad! Gør dig taknemlig. Altid taknemlig! Hvad der sker med mig betyder ingenting, om folk er gode eller onde mod mig. Ved evangeliet kan jeg være glad i alle de situationer jeg står i og som Gud har sat mig i. Situationerne eller menneskene omkring mig behøver ikke forandre sig. Jeg kan selv forandre mig, og så bliver jeg lykkelig. 

– Evangeliet i praksis er at jeg ikke behøver at udføre min egen vilje, men jeg kan udføre Guds vilje. Jeg kan blive fokuseret på det der virker i mig, ånder der taler i mig og leder mig til et liv. Jeg skal være lydig mod det. Jeg kan begynde at få mine tanker i himlen, hvor Jesus er, og få et nyt tankeliv.

– Hvis jeg lever efter følelser, tror jeg ikke, men hvis jeg tror selv når det ikke føles sådan, er det muligt at få sejr over synd.

«Sejr over synd. Sejr over mine lyster og begæringer. Sejr over mine tilbøjeligheder.»

Rudolph er vokset op i et hjem hvor forældrene praktiserede dette og var lykkelige mennesker. Alligevel mærkede han nogle gange en stor sorg inden i sig, når han lå i sengen om aftenen, fordi han vidste at han ikke selv havde dette liv som var fyldt med lykke og fred. Da han havde oplevet dette, kunne det liv han så hos sine forældre og venner, overbevise ham om en ny og bedre vej.

«… jeg kom til det punkt at jeg vidste der måtte være et evangelium. Der måtte være noget der kunne give mig dette liv.»

Det evangelium han snakker om har tydeligvis gjort indtryk på ham. Men hvad med en normal mandag morgen, når han er træt og følelserne ikke er med. Hvad så? Er han så lige brændende?

– Det er en dårlig idé at leve efter sine følelser. De lyver. I stedet kan jeg bruge Guds ord som er et anker der ikke lader sig rokke.

Han viser mig et Guds ord som han selv har brugt mange gange, når fornuften og følelserne har sagt at det bliver en dårlig dag: «Denne dag har Herren skabt; lad os juble og glæde os på den!». Salmerne 118, 24

– Gud har skabt denne dag for mig. Han har en plan. Han har forberedt alt. Dette gælder jo også de dage du ved bliver svære, eller dem du ved der kommer noget, du gerne ville slippe for. 

«Jeg ved hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ul​ykke, om at give jer en fremtid og et håb. » Jeremias 29,11

–  Gud har sådanne tanker om os, fyldt med håb - en håbefuld fremtid. Han har tanker om at det skal lykkes for os. At vi kan følge efter i de fodspor Jesus efterlod sig. Hvor dumt er det så at have sine egne tanker som: «Det går jo ikke i dag» eller «Jeg bliver nødt til at synde resten af mit liv». Det havde jo været mærkeligt, hvis Jesus havde efterladt sig fodspor og åbnet en vej for os her på jorden, og så sad han i Himlen og tænkte «ja, du kan jo prøve, men det lykkes sikkert ikke for dig». Sandheden er at han har sejrstanker for dig. Han ved at det kan lykkes for dig i alle livets forhold. Du skal bare tro på det!

Jeg har mødt mange spændende mennesker i mit liv, den ene med en mere interessant livshistorie end den anden. Det var ikke en sådan historie Rudolp fortalte mig, men alligevel er det tydeligt at han har et utroligt interessant liv hvor evangeliet gør en forskel i hans hverdag. Den forskel består i at han finder Jesu fodspor og selv går i dem i hverdagens situationer. Jesus blev prøvet i alle de ting vi bliver prøvet i, men han sejrede altid, og det er i disse fodspor vi kan følge efter. Så det er måske ikke så svært at forstå hvorfor Rudolph brænder så meget for evangeliet.