Min vej til Gud og vejen videre derfra

Min vej til Gud og vejen videre derfra

Skrevet af: Jana Chavdar | Sted: St. Petersburg, Rusland | Publiceret: 30. december 2014

Olga voksede op i Sovjetunionen, hvor Guds ord blev regnet som eventyr. Fra barndommen af havde hun en trang efter at gøre det gode og vælge ret. Men hendes erfaring, var at de fleste folk var mere optaget af at samle til sig selv. Dette trykkede hende ned, og hun trak sig ind i sig selv.

Hvorfor er jeg født, hvis det ikke betyder noget, hvordan jeg lever?

«Hvorfor er jeg født?» var et retorisk spørgsmål, Olga ofte stillede sig selv. «Hvorfor er jeg født, hvis det at være god og retfærdig ikke betyder noget?».

Hun var 32 år, da hun læste i bibelen for første gang. Det blev en åbenbaring for hende, da hun læste, at vi et skabte til gode gerninger (Efeserbrevet 2,10). Det er det, som er Gud til velbehag, og det var det, Jesus ville og gjorde.

«Hvorfor er jeg født, hvis det at være god og retfærdig ikke betyder noget?»

«Jesus ville det samme som jeg vil, det gode! Det blev til stor glæde for mig! Dette havde jeg aldrig hørt om før. Jeg mærkede, at dette var for mig. Dette var noget, jeg kunne indentificere mig med, noget jeg havde ledt så længe efter.»

Gud viste mig både smerten i mig og udvejen fra den

Et år senere kom Olga i kontakt med en forsamling, som forkyndte det hun havde ledt efter. «Jeg kan huske, at da jeg kom, så viste Gud mig, at jeg havde meget angst, rædsel og smerte - at jeg ikke havde plads til glæde og fred i mit liv. Det var som en dyb brønd uden bund.»

Der står i Matthæusevangeliet 11, 29: «Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæleDette skete i Olgas liv, det vidner hun klart og tydeligt om. Hun fortæller, at da hun hørte om ydmyghed, at bøje sig under Guds vilje i fuld tro på ham, så fandt hun endelig fred og hvile i sit liv.

«Det er længe siden jeg har mærket frygt, nu mærker jeg kun håb!»

«Det er længe siden jeg har mærket frygt, nu mærker jeg kun håb! Jeg ved, hvad jeg skal gøre! Jeg kender en vej, som frigør mig fra frygt og fra smerte. Det er kun Gud som kan give ægte kærlighed og håb, og der findes ikke noget bedre. Det jeg ønskede og håbede på i min barndom, det allerbedste, det har jeg fundet hos Gud!»

Stoler jeg på mig selv eller på Gud?

«Først forsøgte jeg at bruge Guds ord efter min egen opfattelse og forståelse af godhed og retfærdighed, men jeg fik det ikke til.»

Hun ville meget gerne stoppe med at synde, men hun mærkede, at alt det hun prøvede at gøre i sin egen kraft ikke lykkedes.

«Man skal bare stole på Gud og hans ånd. Det er let at tænke, at det ikke er muligt for mig. Men der står også i bibelen, at Gud har nok kraft til at gøre os helt fri fra synden. Men så skal vi tro på Gud. Tro - det er at stole på Gud i alt! At stole på er blevet et nøgleord for mig. Så lykkes det.»

At komme ind i en videre udvikling – Gud vil forvandle os!

Det blev en åbenbaring for Olga, at hun ikke bare skulle glæde sig over det, Gud havde gjort for hende, men virkelig være vågen og bevidst, sådan at hun kunne komme ind i en vækst og en udvikling.

«Jeg sejrede. Jeg blev fri!»

«Jeg mærkede, at mine egne tanker og lyster stadig ville komme op, for eksempel at sige noget ondt til nogen. Hvis jeg så siger nej til det, men Guds hjælp og kraft, så forsvandt tungsindet og mismodet i det forhold jeg stod i! Jeg sejrede. Jeg blev fri!»

Når jeg falder i synd, selvom jeg ikke ønsker det…?

«Der har også været forhold, hvor jeg ikke har holdt ud, men jeg har altid kunnet åbne mit hjerte for Gud. Og det er meget vigtigt at virkelig, oprigtigt omvende sig, og ikke bare sige nogle tillærte fraser. Gud elsker de oprigtige af hjertet. Jeg kan med det samme rejse mig op igen, der hvor jeg ikke klarede at lade være med at synde, angre min synd og blive ved med at kæmpe. Være klar til at vælge ret næste gang!»

I dag er Olga 55 år, og hun ser lyst på fremtiden! Erfaringerne frem til i dag giver kraft til vejen videre.