Tro Guds ord! Stol på det!

Tro Guds ord! Stol på det!

Skrevet af: Martha Evangelisti | Publiceret: 27. juli 2015

Hvordan kan jeg være sikker på, at jeg virkelig får evigt liv? For at finde svaret på dette spørgsmål, besøger jeg Helen, en frisk oldemor der stadig har sin livsglæde og sit skarpe sind i god behold.

Selvom Helen voksede op i et kristent hjem og besøgte utallige kirker som voksen, levede hun ikke et personligt liv med Gud. Senere i livet oplevede hun trosstyrkende tekster og taler, der var tydeligt baseret på Guds ord og Gud, og muligheden for at komme til evigt liv blev virkelig for hende. Når der kom tvivlstanker, blev dette vers et anker for hende: «Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed Johannesevangeliet 17,17.

Et kald til evigt liv

Helen er overbevist om, at Guds ord er sandt, og at hun er kaldt til at få evigt liv. Det er ikke unormalt, at der kommer tvivlstanker, siger hun, men at dvæle ved disse tanker og bruge fornuften til at forstå betydningen af evigt liv, er meningsløst. «Vær enkel som et barn. Tro Guds ord, stol på det, det står fast!» Gud har altid sørget for hende, når hun har henvendt sig til ham for hjælp.

«Vær enkel som et barn. Tro Guds ord, stol på det, det står fast!»

Hvad skal der til for at få evigt liv?

Jeg spørger Helen, om der er nogle krav for at kunne modtage evigt liv. Hun bladrer igennem sin velbrugte bibel og forklarer at det eneste, der holder os tilbage fra Gud, hans kærlighed og hans løfte om evigt liv, er at give efter for synd, stor eller lille. «Det er alvorligt!» slår hun fast.

«Nej, det er jeres synder, der skiller jer fra jeres Gud; jeres overtrædelser skjuler hans ansigt, så han ikke kan høre jer Esajas' Bog 59,2.

«Han har givet mig livet! Hvad er mere værd end det? Ingenting andet er en øre værd!»

Hun snakker ikke om de valg, som vi fortryder og allerede har bedt Gud om tilgivelse for; hun snakker om at gøre og nyde, det vi ved er forkert, uden at angre på det. Det kræver et offer at stå synden imod, men for Helen er den velsignelse der kommer af at modstå synd langt større, end det hun må opgive. «Han har givet mig livet! Hvad er mere værd end det? Ingenting andet er en øre værd!»

«Hvem som helst kan komme til Gud og få tilgivelse, men der er så meget mere», siger hun. Med det mener hun at få nåde til at blive fri fra egoisme og stolthed – et liv nær Gud hvor evige værdier som fred og glæde er tydeligt til stede og øgende i hendes liv.

At se fremover

Mens Helen snakker er det klart, at hun har et ønske om at leve på en måde, der behager Gud hver dag. Hun er begejstret over at bruge resten af sin tid på jorden til at opnå evige skatte, ved at fornægte den synd som bor i sin menneskelige natur. Da jeg nævner evigheden, udbryder hun: «Der er så meget at se frem til!» Engageret beskriver hun et sted med fred, glæde og fuldkommen harmoni. «Kan du tænke dig noget bedre? Det bliver fantastisk!»

Og det er det løfte, som han har givet os: det evige liv.

Hun udpeger et vers i Johannesevangeliet 17,3: «Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus Hvis vi lærer Gud og Jesus at kende nu i vore daglige situationer, så bliver det at tage til himmelen virkelig som at rejse hjem: At blive forenet med Gud, Jesus og alt som er godt og fuldkomment.

«Og det er det løfte, som han har givet os: det evige liv.» Første Johannesbrev 2,25.