Tag dit kors op dagligt

Skrevet af: David Savage | Publiceret: 16. februar 2012

Og henvendt til alle sagde Jesus: »Hvis nogen vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv og daglig tage sit kors op og følge mig.” (Lukasevangeliet 9:23)

Dette vers har altid været en af de vigtigste ting, jeg nogensinde har læst eller hørt. Jeg er kristen, og har villet følge Jesus siden jeg omvendte mig – her er mine instruktioner!

Samtidig har jeg undret mig over, hvad det betyder at ‘tage mit kors op dagligt.’ ‘Gør jeg det?’ har jeg tænkt for mig selv. For at få en større forståelse for hvad dette betyder i det praktiske, daglige liv, tog jeg et glimt ind i fire medlemmer af Brunstad Christian Churchs liv. Jeg ville høre om deres oplevelser, og høre hvordan deres tro indvirkede på deres daglige aktiviteter. 

At lave denne film, som produktionsholdet kaldte “Dagliglivs-filmen”, var et sandt privilegium, som jeg altid vil have med mig. Hver dag har en mening, som Gud har planlagt perfekt – der findes ingen tilfældigheder, ingen deprimerende perioder i hans arbejde, ikke nogle tidspunkter hvor jeg bare venter på at der skal ske noget åndeligt. Nej, tidspunktet lige nu har en evig betydning.     

Spørgsmålet er om jeg kan se hvordan Gud har forberedt muligheden for mig til at “tage mit kors op”? At opgive min egen vilje og reagere sådan som han vil jeg skal i situationen? Vælger jeg nu at elske ham så dybt, at jeg fornægter min egen vilje og overgiver mig til ham i mit liv? Ja, det er her i de små praktiske prøvelser i hverdagslivet, at jeg finder hvad jeg virkelig indeholder. Jeg ser min egen egoisme, mangel på kærlighed, irritaion og mange andre ting. Men det er også her Gud kan gøre hans store værk og forvandle mig! 

Se filmen herover. Bliv inspireret for de muligheder Gud giver dig, i dit dagligliv, til at komme fra fra synden!