Du kan få en ny chance!

Du kan få en ny chance!

Skrevet af: Anna Risa | Sted: Melbourne, Australien | Publiceret: 29. oktober 2010

Er det virkelig muligt at Gud kan tilgive alle vores synder? Og hvad forventes der af mig, når jeg har fået tilgivelse? Følgerne af en af Australiens største naturkatastofer kan lære os meget.

Træer farer forbi vinduet ligesom pigtråden, der afskærmer vejen på begge sider. Jeg er på 'the Hume', motorvejen mellem byerne Melbourne og Sydney, og jeg er på vej op til Sydney med noget familie for at deltage i et stævne.

Min søster sover ved siden af mig på bagsædet i vores stationcar. Jeg har aldrig sovet særlig godt i biler, så jeg kigger ud ad vinduet på det australske landskab, som er usædvanligt frodigt og grønt for årstiden – uden tvivl på grund af den syndflod af regn, der er faldet over staten Victoria gennem de sidste par uger.

Mistede alt håb

Da ændres landskabet – ikke gradvist, men pludseligt. Træerne er sorte og nøgne, og græsset er ikke længere frodigt og grønt. Mine forældre taler sagte foran i bilen, men uden at lytte til dem ved jeg, hvad det er jeg ser: Det er et af de områder, som blev hærget af skovbrande på den 'Sorte Lørdag' (Black Saturday) i februar 2009 i de nok mest voldsomme skovbrande, der nogensinde har været i Australien.

Mens jeg ser på det forkullede landskab, tænker jeg på alle de mennesker derude i verden, som har mistet håbet om, at livet har noget særligt at tilbyde dem. Måske er du en af dem? Du har gjort noget, der er så forfærdeligt, at du ikke tror på, at Gud nogensinde kan tilgive dig. Eller måske har du simpelthen levet dit liv så langt ude i synd, at du ikke kan se nogen glæde eller fornøjelse i din fremtid ud over den umiddelbare tilfredsstillelse af dine lyster. Det er ikke det, du ønsker, men du føler ikke, at der er nogen vej ud.

Men for jer, der frygter mit navn, skal retfærdighedens sol stråle frem, under dens vinger er der helbredelse.
Malakias 3:20

Men mens jeg ser ud af bilens vindue, ser jeg noget forbløffende. På en af disse afsvedne, forvredne og sorte træer kan jeg se nye, grønne skud. Det er ikke meget, kun i sin spæde begyndelse, men ikke desto mindre gror det, det kryber ud af stammen, ja, selv ud af nogle af grenene.

Et vers, som jeg har læst mange gange, kommer op i mine tanker, Malakias 3:20.

“Men for jer, der frygter mit navn, skal retfærdighedens sol stråle frem, under dens vinger er der helbredelse.”

Hvilket smukt løfte! De ar, som synden har efterladt i dig, kan blive helbredt. Du kan få tilgivelse, hvis du oprigtigt sørger over de ting, du har gjort, og gerne vil omvende dig, dvs. at du ikke mere vil gøre den slags ting. Alt er ikke forbi, fordi du valgte en forkert vej i livet. Se på træerne, der skyder nye blade igen – du kan også få en ny chance!

Et helt nyt liv at leve

Og det er ikke alt. Tilgivelse for dine gamle synder er en vidunderlig gave, men ligesom med træernes nye skud er det blot det første skridt. Tilgivelse sætter dig på rette vej, men efter det er der et helt nyt liv at leve. Et par vers i Romerne 6 forklarer det meget tydeligt:

“Lad derfor ikke synden herske i jeres dødelige legeme, så I adlyder dets lyster. Stil heller ikke jeres lemmer til rådighed for synden som redskaber for uretfærdighed, men stil jer selv til rådighed for Gud som levende, der før var døde, så I bruger jeres lemmer for Gud, som redskaber for retfærdighed.” (v. 12 og 13)

I stedet for at blive styret af dine lyster, kan du blive helt fri fra dem og komme til et liv med fred, glæde og fuldkommenhed.

Dette er et liv, hvor du ikke giver efter for synden, når du bliver fristet. Du bryder fri af gamle vaner med irritation, utålmodighed og urenhed. Du kan følge Jesus: Du kæmper mod synden, når du mærker, at du gerne vil gøre noget, som du ved ikke er rigtigt.

I stedet for at blive styret af dine lyster, kan du blive helt fri fra dem og komme til et liv med fred, glæde og fuldkommenhed. Et liv hvor fremtiden ikke er noget, du frygter, men snarere noget, du kan møde med åbne arme. Der er intet højere kald end det!

“For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre.” Romerne 6:23.